Studentstäd Nordic AB
Den nya generationens serviceföretag
Partnerföretag till Städ & Servicealliansen i Norden AB
Studentstäd Nordic AB
Vi digitaliserar städbranschen
Studentstäds vision är inte att bli ett stort nationellt städbolag. Vi satsar istället på att vara pionjärer inom städ- och servicebranschen. Vår målsättning är att effektivisera administrationen genom att utveckla framtidens IT-system. På grund av att vi är vår egen slutkund kan vi utveckla ett system som är byggt efter verkligheten. Vi kommer alltid att ligga i framkant och skapa mervärde för våra 500 kunder och 50 medarbetare samtidigt som vi utvecklar hållbara och effektiva tjänster.
Våra värdeord
För en bättre värld
Från dag 1 har vår vision på Studentstäd varit att vara en förändrande kraft. En av våra stora framgångar har varit att vi alltid värdesatt våra medarbetare och sett styrkan i att ha en trygg arbetsgrupp. Vi tror att personal som mår bra och har kul på jobbet skapar ett mervärde för våra kunder. Efter 10 med samma värdegrunder kan vi idag erbjuda rena städtjänster, både till kvalitet, utförande och miljö.
1 Trygghet
Vi vill vara en arbetsplats man vill vara kvar på. Våra medarbetare ska gå med ett leende på läpparna och känner sig stolta över vad de gör. Vad är förutsättningarna för det? För våra medarbetare är trygghet att ha en schysst anställning man kan leva på, att alltid vara garanterad sin lön och kunna söka bostad och ta lån. Därför jobbar vi bara med tillsvidareanställningar på Studentstäd, och alla som vill får en fast anställning efter sex månader får det. Vi är faktiskt bäst i hela Göteborg på att skriva ut kollektivavtal!
2 Prestation
Vi vill vara en arbetsplats där det lönar sig att göra ett bra jobb. Man ska känna att det är värt att lägga det lilla extra. Därför har det alltid varit viktigt för oss att premiera prestation. Vi har till exempel ett dynamiskt bonussystem där alla våra medarbetare får en bonus beroende på hur nöjda deras kunder är. Bonusen är något extra som ligger över kollektivavtalet och man kan aldrig hamna minus. Har man nöjda kunder kan man tjäna upp till 2000 kr extra per månad, något som bidrar till både nöjdare kunder och personal.
3 Hållbarhet
För oss på Studentstäd är hållbarhet något mer än bara ett ord på ett papper. Våra tjänster ska vara långsiktigt hållbara för både våra medarbetare och miljön. Hållbarhetstänket genomsyrar hela vår verksamhet, från vår schemafilosofi, logistiska lösningar, material och kommunikation gentemot våra kunder. Den vanligaste parametern som styr vid schemaläggning är logistik och miljöpåverkan. Därför försöker vi lägga kunder i samma områden på samma schema så att man kan samåka flera i en bil, eller skippa bilen helt!
Vår tidslinje
2009-2011
Studentstäd grundades i Göteborg 2009. Det startades då som ett studentprojekt av Sebastian Åkerman när han var 19 år gammal. De första åren var spännande år där mycket hände men i väldigt liten skala. Vi växte till oss så smått till att bli fem medarbetare i början av 2011.
2012-2015
Följande år kantades av politiska beslut och en extrem osäkerhet. Skulle RUT få finnas kvar eller inte? Osäkerheten var som en blöt filt över branschen och investeringar uteblev.
2016-2017
Det mest avgörande i Studentstäds historia skedde och tvingade oss att tänka om. Arbetsgivaravgiften för ungdomar höjdes från 16% till 32% vilket slog extremt hårt mot oss då 2/3 av personalen var under 26 på den tiden. Som tur var kom det något gott ur det hela, och förändringsprocessen lede till det Studentstäd vi ser idag.
Tyvärr är bara 10 av 50 medarbetare på Studentstäd studenter idag. Vi har istället valt att fokusera på CSR och integration av nysvenskar. Idag är vi över 15 nationaliteter i företaget och Studentstäd är mångas första jobb i Sverige. Många har flera års erfarenhet inom städning och är riktiga proffs. Med deras grundkunskaper och vår utbildning i material, servicetänk och hållbarhet kan det inte bli annat än bra. Idag utbildar vi även lokalvårdare för kommunens räkning!
2017-2018
Under åren har vi strävat mot att bli en aktör som går i bräschen för att förändra vår bransch. Under 2017 blev vi partner till Städ & Servicalliansen i Norden AB vilket har hjälpt oss oerhört med att utveckla våra tjänster till det vi ser idag. Sedan två år tillbaka deltar vi i utvecklingsprojektet av framtidens serviceplattform Städportalen med målsättning att underlätta livet för människor på språng.
2019
Vi ser positivt på framtiden och fortsätter vårt arbete med hållbarhet och digitaliserade städtjänster.
För en renare värld
Städbranschens pionjärer
Människan och vår påverkan på miljön, något som diskuteras flitigt i dagens samhälle. Städbranschen är relativt snäll jämfört med många andra branscher. Det hindrar dock inte oss från att dra vårt strå till stacken! 2018 tog vi beslutet att fasa ut alla våra bensinbilar och ersätta dem med rena elbilar. Tillsammans med våra kunder har vi gett oss tusan på att få det att fungera, även om det blev en del bärgningar den första tiden. Vi ska bli Sveriges första städfirma som kör på ren el, så att du kan köpa städ med gott samvete!
1 Schemafilosofi
Vårt hållbarhetstänk genomsyrar våra arbetsscheman och avgör
när och hur vi städar samt vilka dagar du som kund kan välja på. Vi mäter vårt klimatavtryck på arbetsschemat och jobbar löpande med att effektivisera vår dagliga drift. Ibland kan det ställa till det lite när en schemalösning inte går att sjösätta på grund av för stort klimatavtryck, men då vi nästan halverat schemats miljöpåverkan sedan vi startade med mätningarna för ett par år sedan tänker vi inte ge upp.
2 Kemikalier
Alla kemikalier vi använder ska kvala in under Europas hårdaste miljökoll. Vi köper inga svenska kemikalier då de miljömärkta kemikalier som finns tillgängliga inte gör tillräckligt. Alla våra kemikalier ska ha Ecolabel samt CradelToCradel certifiering med minimum nivå GOLD som är den näst högsta nivån. Dessutom ska hela produktionskedjan klara miljö- och hållbarhetskrav, från förnybar energi till klimatkompenserande transporter.
3 Logistiska lösningar
På Studentstäd har vi idag 15 bilar. Målet är att alla dessa år 2022 ska vara rena elbilar. I kombination med att vi utvecklat effektiva schemaläggningsverktyg kan vi slimma vår organisation och minimera våra transporter. Vår målsättningen är att dubbla omsättningen till 2022 utan att behöva öka antalet bilar i verksamheten. Det gör vi genom bättre planering av städscheman och transportrutter.
Prisgaranti
För vilka tjänster gäller prisgarantin?
Prisgarantin gäller för alla våra städtjänster:
Villkor
Prisgarantin gäller för privatpersoner som har bokat städning med oss och hittar ett billigare städföretag i Göteborg, Jönköping, Karlstad, Linköping, Norrköping eller Örebro med omnejd. Företaget du jämför med måste ha en aktiv städverksamhet och jobba med kollektivavtal. Prisgarantin gäller inte retroaktivt utan du måste informera oss innan städtjänsten du beställt har utförts. Om du mot all förmodan skulle hitta ett billigare städföretag och du har bokat med oss, så matchar vi priset! Du behöver informera oss via e-post och även hänvisa till företaget där du hittat ett bättre pris.
Hur vi kan erbjuda billigast städ?
Samtidigt som vi har kollektivavtal och inte tummar på kvaliteten? Det är en bra fråga som förtjänar ett bra svar. Vi äger vår egen IT och har de senaste åren utvecklat ett eget stödsystem för vår bransch som har minskat administrationen med över 80%. Vi har automatiserat flera processer, minskat behovet av kundtjänst och förbättrat verktygen för schemastöd vilket har minimerat våra resetider. Vi har ett täckningsbidrag på 95%, jämfört med 87% som är branschsnittet. Tack vare vårt innovativa tänk och våra tekniska framsteg kan vi pressa ned priserna!